måndag 17 november 2014

Hösten 2013


                   

Som medlem i Pro Kultur i Västerås hade jag läst om kören i PRO Kulturs programblad, skulle jag våga anmäla mig, jag hade ju aldrig sjungit i kör förut? Jag kanske hade tur så att kören redan var fulltecknad, tänkte jag när jag tog mod till mig att ringa Eja för jag var allt lite tveksam, jag hade ju aldrig sjungit i kör tidigare, men nejdå, det fanns plats och jag var välkommen sa hon.

Min första körsångsträning, och det är klart att vi är många vithåriga.

Kören tränade måndagar kl 10-12 på Växhuset i Västerås, och många damer var det i kören men som tur var det några killar också såg jag på min första träning så att jag inte blev helt ensam kille. Några gamla bekanta såg jag också, så det gick snabbt att känna sig hemma där.

In action
Eja Enbom och PRO Kultur i Västerås har dragit igång den här satsningen och Eja står som Producent för kören och PRO Kultur har ansvaret. ABF sköter registreringen

En helt avgörande funktion i en sån här satsning är förstås körledaren och vår kör leds av Lars Jauring från Arboga, lärare på kulturskolan i Västerås och han kan det mesta om musik och dessutom har han ett eget segelflygplan och är även en hängiven sportfiskare som synes på bilderna jag lånat från hans Facebook. Det märktes direkt redan på min första träning att han ville att vi inte bara skulle sjunga nån sorts allsång i rocktakt, vi skulle sjunga bra också med rockkänsla. Vara noga att sluta distinkt på på rätt taktdel t.ex., sluddra så där lite lagom rockigt där skulle sluddras, och ta i lite hårt ibland, "rack" med ett tydligt "a" och ett hårt "k", inte ett mjukt och snällt "rock" osv. Han är noga med detaljerna.        
 




Den första låt vi sjöng var nog Rock-a-beatin' Boogie som blev vår signaturmelodi och sen fick vi rätt snabbt under hösten 4-5 låtar till att fila rejält på innan Lars började bli nöjd. Och framåt slutet av november kunde vi några av dom tillräckligt bra för att vi skulle kunna göra vårt första framträdande. Utomhus på Stora Torget i samband med julskyltningen.

Örjan Widmark

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar