söndag 23 november 2014

Alla kan sjunga i kör

Att alla kan sjunga i kör har man ju hört så ofta och jag har nog tänkt tanken ibland att börja med körsång men aldrig vågat försöka, tänk om man inte blev godkänd. I rockkören Rock Everybody får alla som vill vara med i mån av plats och här slipper man en nervös provsjungning. Jag hade aldrig vågat ta ton inför körledaren Lars Jaurings stränga min och sen invänta domen: "Ring inte oss, vi ringer dig!"

Sören Jonsson och Lars Jauring som
John Lennon o Paul McCartney
Nej här kan alla vara med och det fina med vår kör att förutom att sjunga på våra egna körträningar och föreställningar så får vi ibland chansen att bara lyssna till en massa musik också. Vi har en låt av The Beatles i körens repertoar, och i fredags fick vi lyssna på den och massor av andra Beatleslåtar när några av Västerås Kulturskolas lärare ledda av Lars Jauring och hans kollega Sören Jonsson sjöng och berättade historien om The Beatles allt från starten 1960 till uppbrottet 1970.

Yoko Ono bor fortfarande kvar tror jag
Jag har ju naturligtvis hört alla deras fantastiska låtar, är närmast uppvuxen med dom, men när jag tittar i min skivsamling ser jag att jag har inte en enda av deras skivor där, så den här fina föreställningen var också en bra historielektion för mig. Jag hade skam att säga andra idoler som var hetare på den tiden, 60-talet, men inga andra var väl så betydelsefulla som The Beatles. Det var en häftig föreställning med stående ovationer och extranummer.

Så kan jag bidra med en nytagen bild från huset Dakota på 72:a gatan i New York där John Lennon bodde och där han blev skjuten 8 december 1980, och på andra sidan vägen i Central Park ligger Strawberry Fields med minnesmärket Imagine. Ja, det här var ju efter Beatlesepoken förstås, men kan väl vara bra att veta ändå.

Sånt här får man också lära sig i rockkören Rock Everybody tack vare Lars Jauring och Västerås Kulturskola.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar