fredag 28 november 2014

Några rockare jag sett

1966?
Några riktiga rockkonserter har jag nog inte varit på vare sig då i min ungdom eller på senare tid. Men vad är egentligen rock och vad är pop eller andra musikstilar?

Räknas Paul Anka som en rockare, i så fall var jag på en rockkonsert i alla fall, han var ju i Västerås Folkets Park. På nätet ser man flera olika årtal, var han i Västerås många gånger? Jag minns inte när jag såg honom mer än att det måst ha varit på 60-talet. Jag hade dåligt med pengar och köpte bara ståplats minns jag och han körde hur många extranummer som helst minns jag också. Är det nån som minns mer från Paul Ankas Västeråsbesök? 1964 eller 66 eller 69 eller alla tre?

1964 eller 66 står det på den här bilden

1969 står det här










Rock?


Omröstningen om Elvis eller Tommy Steele i Bildjournalen var jag inte med i, men jag erkänner att jag höll på Tommy, och honom såg jag i London 1980 i en enmansshow "An evening with Tommy Steele", en show som gick 14 månader i sträck där så han var väl fortfarande populär då, men inte minns jag nån låt som han sjöng när han var som hetast. Det är var nog allt jag kan skryta med vad gäller rockare jag sett. Om nu just dom här över huvud taget räknas som rockare.

Så blev det lite rock i onsdags med 50-talsvibbar med Jazzens Vänner och Pro Kultur med "Jazz, Rock'n'roll och lite Snoddas" i Konserthuset. Trevligt men knappast rockkonsert där rocken bl.a. bestod av Rock around the clock med svensk text, men den låten liksom inte tog sig riktigt på svenska.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar