tisdag 10 februari 2015

Äntligen i rockåldern

Godkänd rockskiva? 
Bättre sent än ännu senare heter det ju. Och syndare sägs vakna sent.

"Vi sjunger ROCK för att det är vår ungdoms musik"  har vi som slogan i rockkören Rock Everybody i Västerås. Det är knappt jag törs erkänna att jag är det svarta fåret.

Jag insåg det när jag tittade igenom min gamla skivsamling härom dan. Den är inte så imponerande, men sonen plockade med sig en skaplig bunt när han flyttade ut vet jag så runt 50 till borde jag ha. Vi hade bl.a. en artist gemensam sonen och jag, Ray Charles. Där blev det en rejäl åderlåtning av min bunt när sonen tog med sig sina favoriter.
        
Av det som återstår, knappt 100 LP-skivor och nästan lika många EP, hur mycket rock hittade jag där? Pinsamt - bara fyra stycken bland LP-skivorna och 0 bland mina EP! Men en EP med Elvis vet jag att jag haft, Jailhouse Rock, men den lånade ut och fick aldrig tillbaka. Det är lite sent att börja rota i det nu,. Men trots att mina sparade skivor visar på en annan musiksmak än rock i min ungdom så lyssnade jag förstås ändå på mycket rock hos kompisar fast man inte hade Spotify då på 50-60-talet.

Vad hade jag då för egna rockskivor? En Dion, han som sjöng Runaway Sue som "den rockande damen" gjorde succe med på Facebook och vi har den på en länk på hemsidan också. Alltid något. En med Larry Finnegan som blev stor i Skandinavien och flyttade till Sverige. En med The Boppers... Vilken mager skörd. Inte en enda Elvis, ingen The Beatles.
Ur programmet från 1962

Men en tidig Jerry Williams har jag, kanske den ändå kvalificerar mig för att få vara med i rockkören?

Gröna Lund 1962
För övrigt var det mest Sinatra och storbandsjazz för mig, förutom Ray Charles då, Var det någon mer än jag som var på Grönan  och såg Ray Charles 1 juni 1962? Jag trängdes med Siw Malmqvist i publiken då minns jag och sista tåget hann jag inte med. Jag gick brandvakt i Kungsträdgården tills Centralen öppnade klockan 5 och så skolkade jag från skolan den lördagen, det fick det vara värt för att få se sin stora idol on stage!

Och nu har jag alltså äntligen kommit till rockåldern tillsammans med Rock Everybody!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar